joi, 7 august 2014

Corespondență 12: Iubirea, un imens paradox

7 august

Dragul meu,

Încrederea este totul și totuși nu putem trăi în acest context. Nu fără timp, nu fără răbdare, nu fără iubire.
Noi ca oameni iubim paradoxurile și lucrurile ce ne sunt interzise. De ce? Spunem simplu că tot ce este abstract devine dintr-odată mai incitant și scopul vieții noastre capătă o frumoasă nuanță a eternității căci ne gândim la posteritatea noastră ca fiind una plină de glorie. Dar unde te duci tu suflete nebun cu siguranța că după moarte vei zâmbi și te vei defăta când numele tău va fi pe buzele tuturor? Acest exces de încredere în sine, duce în mod direct spre un așa zis păcat numit vanitate. E atât de nenorocit acest context încât pe finalul vieții vei regreta tot ce ai refuzat și tot ce nu ai iertat cu timpul.
Dragul meu, adesea îmi fuge mintea spre paradoxurile vieții. Cum poți să urăști și să iubești în același timp?-nu poți, dar din moment ce intră în categoria paradoxurilor, e clar că o explicație nu ar fi impetuos necesară- absurd! Cum poți să îi acorzi toată încrederea ta unui singur om pe care încă îl consideri străin sufletului tău?-oamenii spun că e o minune și de asemenea nici asta nu necesită o explicație- atât de ignoranți cât suntem!
și apoi, iubirea... ce naște încrederea sau încrederea ce naște iubirea... de unde creează acest conglomerat de sentimente o listă de lucruri ce trebuiesc îndeplinite pentru a accede spre ceva nemuritor, așa cum proclamă iubirea că este? Raiul iubiților din toată lumea asta nu cunoaște păcatele și virtuțile. El cuprinde priviri maiestuoase, gesturi mici și infinit de simple ce exprimă mii de cuvinte, momente idilice și apusuri de soare la vreun capăt de lume când toți ceilalți dorm. Eu nu cunosc nimic din toate acestea, eu sunt cea mai ignorantă persoană din univers, dar atât timp cât cred în schimbare, presupun că încă mai am o șansă. O clipă de afecțiune ce va deschide în fața ochilor mei poarta acelui rai în care eu voi găsi răspuns la fiecare întrebare ce îmi cutreieră gândirea.
Octavian Paler:
Fiecare are propria sa filozofie a iubirii..., unii și-au faurit-o din lemn, alții din piatră..
Unde sunt eu dragul meu ?  Pentru mine, marele mister rămâne  această fericire pe care o caută toată lumea în iubire. Ei găsesc acolo scăpare de lumea rea și probleme, găsesc o liniște mirifică în brațele unor persoane dragi și tac ca și cum tăcerea lor ar fi supremul moment de meditație al vieții. Unde și din ce mi-am făruit eu frica față de acest tip de fericire ??? Deseori, când îmi dau seama că nu simt mai nimic mai niciodată mă întreb dacă eu am un suflet sau pur și simplu locuiesc în interiorul unui vis și toată viața mea este o iluzie iar tot ce mi se întâmplă nu e de fapt o irealitate oarecum magică… unde sunt, unde mă aflu ?
Se spune că nu toți pot atinge edenul poeților, raiul credincioșilor nu e pentru oricine și nici revelația unei clipe de iubire nu este accesibilă oricărui muritor. Dar cum pot toți să spună că iubirea cuprinde printre sute de cuvinte drăgăstoase, încrederea, respectul și fidelitatea ? -e un fel de paradox, cu toții cunosc rețeta, dar nimeni nu gătește- aici nu este vorba dacă deții ingredientele sau nu ci dacă ești dispus să procuri ce îți lipsește. Voi face o comparație penibilă și voi spune că așa cum unii oameni așteaptă câteva luni ca porumbul să se coacă, mai întâi investind timp, muncă și atenție acelei legume, așa și acest paradox tripartit necesită o doză necunoscută de timp, atenție deplină și ca să ajungi la respect trebuie să procuri ceea ce oamenii o numesc a fi o virtute supremă și anume răbdarea. Nu poți face nimic în lumea asta fără să te oprești puțin și să reflectezi asupra a ceea ce ai de gând să realizezi. Iubirea nu este deloc simplă și nicidecum accesibilă într-un mod ce nu implică un război tacit, în care dușmanii fraternizează cu demonii lor, în contextul fiecăruia fac referire la calități și defecte ce ne depărtează de cele mai multe ori. Nimic nu este simplu, căci dacă pare a fi, atunci ceva nu este în regulă, dar deși raiul iubirilor lumești le cere locuitorilor sufletul lor curat în niciun mod religios vorbind, el le dă șansa oricui să încerce a intra. Nu poți intra singur, nu ai voie să confunzi narcisismul cu iubirea ce trebuie împărtășită cu un alt suflet, dar frumusețea unui asemenea montagne rousse plin de urcușuri și coborâșuri este momentul în care puzzle-ul este complet, atunci când diferențele dintre doi oameni se estompează în defavoarea orgoliului și lasă loc unui basm în care doar ei decid dacă el va avea vreodată un final sau nu va cunoaște în veci limitele timpului.
Rămân meditând seara întrebându-mă : din ce e creată propria mea filosofie a iubirii ? există aici în lumea asta cineva care va fi în stare să mă privească atent în ochi și să îmi spună că el deține cheia misterului meu ?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu